Ben je van plan om een eigen onderneming te beginnen, als zzp’er of als eigenaar met mensen in dienst? Dan is het vandaag de dag van groot belang om een goede bedrijfswebsite te hebben. Potentiële klanten en relaties moeten de homepage van jouw bedrijf natuurlijk snel en goed kunnen vinden, zodat ze tot conversie overgaan. Maar wat zijn de belangrijkste kenmerken van een goede website? Aan welke eisen moet jouw bedrijfssite minimaal voldoen qua webdesign? In dit artikel vatten we de belangrijkste kenmerken samen waaraan een goed herkenbare en goed bereikbare website qua design aan moet voldoen.
Stel het doel van je website vast
Hét startpunt voor een professioneel en doelgericht webdesign is bepalen wat het precieze doel van jouw bedrijfswebsite is. Wil je mensen vooral informeren over jouw diensten? Wil je een community opbouwen van trouwe lezers? Of wil je via jouw webshop vooral snel en veel spullen verkopen? Het hoofddoel van je website bepaalt in grote mate het design. Heb je bijvoorbeeld een taalbureau dat in opdracht teksten schrijft? Dan is het van belang dat je website in taalkundig opzicht foutloos is, er gestructureerd uitziet en een format heeft dat goed leesbaar is. Ben je webdesigner en als ICT’er actief? Dan is het natuurlijk erg belangrijk dat jouw websiteontwerp professioneel en straks is. Want bezoekers die het ontwerp van jouw eigen homepage niet aanspreken, haken vrijwel direct af. En dat is niet wat je wil. Denk dus goed na over het hoofddoel van jouw website en pas het design daarop aan!
Jouw webdesign moet goed herkenbaar en goed doorzoekbaar zijn
Belangrijk voor een kwalitatief goed webdesign is optimale herkenbaarheid. Zorg dus dat jouw homepage en de sub pagina’s een herkenbare kleur, lettertype en opbouw hebben. Plaats bijvoorbeeld op elke pagina jouw bedrijfslogo, subtiel maar duidelijk zichtbaar. Zorg voor duidelijke menu’s en maak jouw website goed navigeerbaar. Internetbezoekers willen binnen een paar klikken op de plek zijn waarvoor ze jouw website bezoeken, dus goede navigatiehulp (via knoppen of uitklapmenuutjes) is van goot belang om bezoekers ‘vast’ te houden op jouw site!
Wees oplossingsgericht en prikkel de emotie van bezoekers
Tekstueel is het slim om het probleem dat jouw bezoekers hebben kort te schetsen als ze op jouw pagina terechtkomen. Prijs niet direct jouw product of dienst aan, maar laat je (potentiële) klanten emotioneel voelen dat ze jou nodig hebben. Verkoop je bijvoorbeeld elektrische scooters? Begin dan met het schetsen van de problemen die scooters op traditionele brandstof hebben: ze zijn duur door het brandstofverbruik, ze stinken en ze zijn slecht voor het milieu. Jouw elektrische scooters hebben die problemen niet. Ze rijden voordelig, zijn schoon, maken minder herrie en belasten het milieu niet onnodig.
Zorg dat je uniek bent in de branche waarin je actief bent
Elke ondernemer en elk bedrijf heeft wel een of meer producten of diensten die uniek zijn. Als er iets belangrijk is voor ondernemingen, is het wel dat ze zich moeten onderscheiden van de concurrentie. Verkoop daarom direct op de frontpage van je website duidelijk en direct zichtbaar jouw unique selling points. En wees hier eerlijk in. Een mooi unique selling point kan de goedkope prijs zijn, die jouw concurrenten niet kunnen evenaren. Of de bewezen kwaliteit van jouw producten en/of diensten. Ook een snelle verzending, bijvoorbeeld binnen één werkdag na het bestellen, is een positief selling point waar je meteen de aandacht mee kunt trekken.
Zorg voor een professionele SEO-optimalisatie
Met een mooi ontworpen website voor jouw bedrijf ben je er nog niet. Jouw bedrijfssite moet natuurlijk ook via zoekmachines goed te vinden zijn. Schakel daarom, als je hier zelf geen verstand van hebt, een SEO-expert in om jouw website goed vindbaar te maken via internetzoekmachines.
Heb jij na aanleiding van dit blog nog vragen over webdesign? Bij Cornerstones staan de webdesign experts altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden.