Verkopen is tot een kunst verheven! Het aanboren van nieuwe klantgroepen en behouden van bestaande klanten is van vaak onbegrepen groot belang voor het bedrijf. Je kunt hier gigantisch in investeren maar we herinneren je graag aan een statistisch feitje. De kans dat een bestaande klant iets koopt is namelijk 60% tot 70%, maar de kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant is slechts 5% tot 20%. Het is dus de kunst om klanten aan je te binden zodat ze vaker bij je bestellen, hier komt namelijk een stabiele en groeiende cash flow uit voort. Toch moet je eerst klanten verzamelen, voordat je ze aan je kunt binden. Hoe maak je indruk op nieuwe klanten? Wij vertellen je 3 tips!
1. Incentives voor nieuwe klanten
Hoe ga je ervoor zorgen dat een nieuwe klant bij jou gaat bestellen in plaats van bij een van je concurrenten? Dit kan op verschillende manieren. Je kan ervoor zorgen dat je de laagste prijs garandeert, de snelste levertijd belooft etc. Maar wat ook heel goed werkt is het verbinden van een incentive aan een actie op jouw website of in jouw winkel.
Een incentive is een soort beloning voor het leveren van een bepaalde actie die motiveert om uiteindelijk bij jou te kopen. Deze actie kan van alles zijn. Van het binnenkomen van je winkel tot aan het aanmaken van een klantaccount tot het inschrijven voor een periodieke mailing. Zo kan je bijvoorbeeld een kleine korting aan deze acties verbinden die het aantrekkelijk maakt om bij jou te bestellen. Of geef bij een actie een kortingscode mee waarmee de nieuwe klant een kleinigheidje ontvangt bij de eerste bestelling. Een incentive hoeft helemaal geen grote waarde te hebben om reuze effectief te zijn!
2. Kom afspraken na
Het lijkt zo simpel. Maar een tevreden klant is een terugkerende klant. Als jij de gok waagt om een product bij een onbekende partij te bestellen is het extra vervelend als ze hun levertijd en andere beloftes niet nakomen. Dan kom jij als klant ook vrijwel zeker niet terug bij deze partij. Zorg er dus voor dat je beloftes maakt die jij altijd kunt nakomen. Zo houd je nieuwe klanten tevreden en wordt de kans dat ze bij je terugkomen significant vergroot!
3. Periode gebonden geschenkje voor nieuwe klanten
Een klein geschenk weggeven bij de eerste aankoop doet wonderen. Een verrassing verhoogt de klantwaardering enorm. Zo’n geschenkje is extra leuk wanneer je dit verbind aan een seizoensgebonden thema, denk aan een paas- of sinterklaasgeschenken bijvoorbeeld. We geven je hieronder een zeer goedkope geschenkoptie voor Sinterklaas als voorbeeld.
Chocoladeletter met persoonlijk kaartje
Een heerlijke chocoladeletter, wie is daar nou niet fan van. Het sinterklaasgeschenkje stuur je gemakkelijk met een bestelling en hiermee kan je de klantwaardering flink mee verhogen. Daarnaast kan je ook een chocoladeletters bestellen als verrassing zelf. Gebruik hierbij het kaartje om een persoonlijk bedankje in beeld te brengen met eigen logo en tekst!
About Author
Ook interessant
-
Fysiek vs. online vergaderen: wat werkt het beste?
-
Slimme databeheer met Google Cloud Storage en Google Cloud Services
-
Jouw ideale werkplek: kantoorruimte in Amsterdam Sloterdijk of kantoorruimte huren in Utrecht
-
Bedrijfskleding bedrukken voor technische beroepen: meer dan alleen een logo
-
De toekomst van digitale reclame in Nederland: innovaties en strategieën