Steeds vaker leidt een gebrek aan communicatie voor problemen binnen gemeenten. Dit zien we regelmatig gebeuren wanneer er bouwprojecten worden uitgevoerd, zonder dat de inwoners hier op de juiste manier van op de hoogte worden gesteld. Het grote probleem is dat het bouwproject vervolgens heel veel vertraging op kan lopen. Zeker als de klachten uiteindelijk toch gegrond blijken te zijn of als de inwoners simpelweg geen toestemming willen geven voor het gebeuren.
Goede communicatie is daarom van essentieel belang. Dat geldt niet alleen voor de gemeente zelf, maar ook voor de aannemers van dergelijke bouwprojecten. Zij moeten hun uiterste best doen om inwoners beter bij het project te betrekken en zo klachten en andere problemen te voorkomen. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel zetten we drie slimme manieren op een rij.
- Laat tijdig een bouwbord plaatsen
Een bouwbord, zoals een spandoek met frame, is zeer doeltreffend als het gaat om het informeren van de inwoners. Door deze op strategische plaatsen te installeren, zoals nabij het bouwterrein of op drukbezochte locaties, bereik je effectief een breed publiek. Het is belangrijk dat dit bord ruim voor de verbouwing wordt geplaatst. Hierbij spreken we van minimaal een maand voordat het bouwproject begint. Het voordeel van een spandoek met frame is de zichtbaarheid vanuit verschillende hoeken en de duurzaamheid tegen weersomstandigheden, dankzij de stevige bevestiging.
Belangrijk is dat de informatie zo beknopt mogelijk wordt verteld en dat de boodschap voor de lezer ook direct duidelijk is. Het spandoek kan essentiële informatie bevatten, zoals projectdetails, tijdlijnen en contactinformatie voor verdere vragen of feedback. Bovendien kunnen ook QR-codes op het spandoek verwijzen naar websites met uitgebreide projectinformatie, wat de toegankelijkheid van informatie en de mogelijkheid voor inwoners om input te leveren vergroot.
Deze aanpak bevordert de dialoog tussen ontwikkelaars en de gemeenschap, draagt bij aan een beter begrip en acceptatie van de bouwplannen, en toont aan dat de mening van inwoners gewaardeerd wordt in het ontwikkelingsproces.
Wil je een bouwbord laten plaatsen? Laat de informatie dan altijd eerst checken en laat het bord door een deskundig bedrijf maken.
- Luister naar de inwoners
Het is belangrijk dat er niet alleen sprake is van eenrichtingsverkeer, maar dat de inwoners ook daadwerkelijk de mogelijkheid krijgen om te reageren en zich hierbij ook gehoord voelen. Natuurlijk hebben inwoners niet altijd alles te vertellen over wat er in hun omgeving gebeurt. Dit wordt soms simpelweg besloten door de hogere machten binnen de gemeente. Dat betekent echter niet dat er geen compromissen gesloten kunnen worden. Daarom is het belangrijk om ook als aannemer goed te luisteren naar het commentaar van de inwoners en deze door te geven aan de juiste mensen. Hoe meer er met elkaar gesproken wordt, hoe groter de kans dat het project soepeltjes verloopt en de meeste mensen ook tevreden zullen zijn met het eindresultaat.
- Effectief informeren
Inwoners hebben vooral behoefte aan duidelijke informatie. Een bouwbord kan al snel de meest essentiële informatie leveren, maar het is ook belangrijk dat er nog dieper op de details wordt ingegaan. Daarom kan worden gedacht aan het leveren van (digitale) extra informatie. Denk bijvoorbeeld aan een brochure over de bouwplannen of zelfs het leveren van een 3D-ontwerp van het eindresultaat. Het moet voor iedereen duidelijk zijn wat er gaat gebeuren en waarom dit nodig is. Hierbij kan ook de impact op de omgeving getoond worden. Het is belangrijk om hierbij ook de digitale kanalen van de gemeente te gebruiken, zodat zoveel mogelijk mensen bereikt kunnen worden.